By być 100-procentowym mężczyzną – sposoby na wyższy testosteron

Testosteron uważany jest za męski hormon. Nic w tym dziwnego, bowiem odpowiada on nie tylko za rozwinięcie się męskich cech płciowych, ale także innych cech, które wyróżniają mężczyzn od kobiet. Testosteron odpowiada za agresję, skłonność do bójek czy wreszcie pociąg seksualny do pań oraz sprawność seksualną. Jednak istnieją pewne czynniki, które wpływają na obniżenie jego poziomu. Czy można wpłynąć na układ hormonalny i pobudzić do wydzielania zwiększonej ilości testosteronu?

Testosteron – czy jest potrzebny?

Testosteron to hormon płciowy, który należy do grupy androgenów. Jest on produkowany intensywnie w okresie dojrzewania, jednakże wraz z wiekiem jego wydzielanie spada.

Testosteron jako hormon jest niezwykle ważny, bowiem spełnia wiele istotnych funkcji, już w życiu płodowym. Warto podkreślić, że odpowiada za kształtowanie płci oraz cech płciowych. Przyczynia się do zwiększenia masy mięśniowej (w niewielkim stopniu, ale jednak) poprzez stymulowanie syntezy białek. Warto również wiedzieć, że testosteron ma niemały wpływ na libido. Wzrost testosteronu przyczynia się do zwiększenia popędu seksualnego i zwiększenia apetytu na seks.

Kiedy poziom testosteronu spada….

Produkcja testosteronu rozpoczyna się w okresie dojrzewania i swój punkt kulminacyjny (największa produkcja hormonu) osiąga, gdy mężczyźni mają około dwadzieścia lat. Już dziesięć lat później – około trzydziestego roku życia – zaczyna odnotowywać się spadki poziomu tego hormonu. Około pięćdziesiątego roku życia testosteronu w męskim organizmie jest znacznie mniej i może pojawić się hipogonadyzm.

Warto jednak mieć świadomość, że poziom testosteronu może spadać nie tylko na skutek wieku – na co panowie nie mają wpływu. Niski poziom tego hormonu może wynikać także z niewłaściwego sposobu odżywania się, zamiłowania do używek (alkoholu, papierosów).

Spadek poziomu testosteronu może niekorzystnie odbić się na męskim organizmie – szczególnie wtedy, gdy stan ten wywołany jest przez samych mężczyzn. Spadek ilości testosteronu objawia się przede wszystkim drażliwością i wahaniami nastrojów (jak widać zdarza się to także u panów). Niedobór testosteronu może wiązać się także ze spadkiem kondycji i niechęcią do wykonywania jakiejkolwiek aktywności fizycznej. Niekiedy spadek poziomu testosteronu powoduje senność, problemy z koncentracją czy zawroty głowy. Jednak co jest najważniejsze dla panów – niski poziom testosteronu przyczynia się do pojawienia problemów z osiąganiem wzwodu oraz spadkiem sprawności seksualnej i spadkiem libido w ogóle.

Sposoby na podniesienie poziomu testosteronu

Jeżeli panowie zauważą niepokojące objawy, świadczące o spadku poziomu testosteronu, mogą w pierwszej kolejności wypróbować „domowe” sposoby na wzrost produkcji tego hormonu.

Przede wszystkim należy zacząć od diety rozumianej jako codzienny sposób odżywiania się. Ważne jest, by codziennie wraz z posiłkami dostarczać odpowiednią ilość kalorii. Koniecznością jest więc poznanie możliwości i potrzeb organizmu  i takie komponowanie posiłków, które będą zawierały wszystkie niezbędne witaminy i składniki mineralne. Trzeba także ograniczyć ilość spożywanego alkoholu. Choć jest on doskonały afrodyzjakiem (ale tylko, gdy nasz organizm otrzyma go w niewielkiej ilości), nadużywanie przyczynia się do tego, że mężczyzna „nie może”. Co więcej -trzeba pamiętać, że alkohol w zbyt dużych ilościach wpływa na przyspieszenie przemiany testosteronu w estrogen – żeński hormon płciowy. Kolejną kwestią jest wyeliminowanie wszystkich produktów, które wpływają na podwyższenie „złego” cholesterolu. Warto zatem wzbogacić jadłospis w czerwone mięso czy jajka, czyli produkty, które wiążą się z podnoszeniem poziomu cholesterolu „dobrego”. W diecie powinny znaleźć się również „przyjazne” tłuszcze – szczególnie nienasycone kwasy tłuszczowe – omega. Zaleca się więc spożywanie przede wszystkim ryb, wieprzowinę, dobrej jakości wołowinę oraz drób.

Jeżeli chcemy przyczynić się do podniesienia poziomu testosteronu, warto również wziąć pod uwagę uprawianie aktywności fizycznej. Najlepsze efekty przynosi trening siłowy. Z kolei ćwiczenia o charakterze aerobowym (majce na celu likwidację tkanki tłuszczowej) przynoszą odwrotny efekt – obniżenie testosteronu. Chcąc podnieść jego poziom panowie powinni unikać pływania, joggingu czy jazdy na rowerze.

Jednym z rozwiązań przyczyniający się do wzrostu poziomu testosteronu jest zażywanie odpowiednich suplementów. Trzeba jednak mieć świadomość, że nie wszystkie są bezpieczne dla naszego zdrowia. Uwagę należy koncentrować przede wszystkim na takich specyfikach, które przyczyniają się do pobudzenia produkcji testosteronu, a nie na takich, które same w sobie zawierają „hormon męskości”. Trzeba bowiem wiedzieć, że manipulowanie i ingerencja w układ hormonalny może przyczynić się do zaburzeń w gospodarce hormonalnej.

4,9 k

2 comments on “By być 100-procentowym mężczyzną – sposoby na wyższy testosteron

  1. Nie rozumiem dlaczego jazda na rowerze miała by obniżać poziom testosteronu. Zauważyłem że mnie po ostrej sesji na rowerze zawsze nachodzi ogromna ochota na seks, czego nie zauważam po treningu siłowym.

  2. Zgadzam się, ale sam widzisz – dodales „ostrej sesji”, czyli jednak byl to jakis silowy nacisk, moim zdaniem cos takiego ma miejsce przy malej intensywnosci, gdzie nie tyle obciazamy organizm, co go wykorzystujemy przez dluzszy czas bez wiekszych obciazen (przyzwyczajamy go do monotonii). Ja np jezdzac na rowerze nie potrafie jechac ciagle spokojnie, zawsze mam ochote „przypierdolic” :).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *