Być mężczyzną, czyli jak podnieść poziom testosteronu

Dlaczego chłopaki jednak płaczą? Dlaczego mężczyźni bywają agresywni? Dlaczego często wdają się w bójki? Dlaczego ciągnie ich akurat do kobiet? Pytań jest wiele, ale odpowiedź jedna- testosteron. Oto „winowajca”. Trzeba umieć trzymać ten hormon w ryzach, ponieważ jego niedobory, jak i nadmiary zresztą – mogą być niekorzystne dla męskiego zdrowia. Jak podnieść poziom testosteronu? Odpowiedź na to pytanie znajdziecie w tymże artykule.

Po co mężczyznom testosteron?

Testosteron jest hormonem płciowym należącym do androgenów. Hormon ten produkowany jest w okresie dojrzewania, a wraz z wiekiem jego produkcja spada. Testosteron jest niezwykle ważny – i jak się okazuje nie tylko dla mężczyzn. Niewielkie jego ilości produkowane są również w organizmie kobiet przez jajniki oraz łożysko.

Testosteron spełnia wiele ważnych funkcji. Przede wszystkim odpowiedzialny jest za kształtowanie płci oraz cech płciowych już w płodowym życiu. Poprzez pobudzenie syntezy białek może powodować zwiększenie masy mięśniowej (jednakże w niewielkim stopniu). Testosteron wpływa na popęd seksualny oraz decyduje o tym, że mężczyźni swoją uwagę kierują w stronę płci żeńskiej.

Warto również wiedzieć, że ten męski hormon płciowy przyczynia się do kształtowania sfery emocjonalnej. Hormon ten warunkuje taki cechy jak: śmiałość, zdecydowanie, odwaga, powinowactwo do ryzykownych sytuacji, czy też niezależność.

Gdy testosteronu coraz mniej…

Wyżej wspomniałam, że testosteronu zaczyna przybywać w wieku dojrzewania. Jego poziom apogeum osiąga około dwudziestego roku życia. Natomiast już po trzydzieste odnotowuje się spadki testosteronu. Około pięćdziesiątego roku życia w męskim organizmie jest testosteronu znacznie mniej i pojawia się hipogonadyzm. Jest to dolegliwość, która jest procesem normalnym, więc w żadnym wypadku nie należy się tym martwić. Ale wiek to nie tylko jeden czynnik, który ma wpływ na spadek poziomu hormonu męskości. Okazuje się bowiem, że nieprawidłowy sposób odżywiania się, bogaty w tłuszcze zwierzęce, albo też palenie papierosów i nadużywanie alkoholu powoduje, że testosteronu zaczyna ubywać.

Co wtedy dzieje się z mężczyzną, gdy hormonu mniej? Spadek testosteronu może powodować wahania nastroju. Mężczyźni stają się drażliwi, zdarza się że płaczą, a w najgorszym wypadku – wpadają w depresję. Z powodu niedoboru testosteronu panowie mogą odczuwać niechęć do jakiegokolwiek wysiłku, nie tylko fizycznego. W konsekwencji mięśnie się osłabiają, a ich masa zmniejsza. Ponadto mogą wystąpić zawroty głowy, senność, problemy z koncentracją. Ale spadek testosteronu to również spadek poziomu libido. Mężczyźni nie mają ochoty na seks i miewają problemy z erekcją.

Spadek testosteronu powoduje również zmiany w obrębie skóry. Staje się ona znacznie cieńsza i jest słabiej unaczyniona. Bardzo często przerzedza się owłosienie na ciele. Występuje nadmierna potliwość. W związku z tym, że zmniejsza się gęstość kości, pojawiają się bóle pleców, na kończyny są bardziej podatne na złamania.

Jak podnieść poziom testosteronu?

Istnieje kilka sposobów na to, by podnieść poziom hormonu męskości. Przede wszystkim należy zmienić swoją dietę, więcej się ruszać. Można również sięgnąć po suplementy z testosteronem, ale trzeba bardzo uważać, by nie zaszkodzić swojemu zdrowiu. Jeżeli bowiem nadużyjemy tych preparatów, wówczas możemy nabawić się wielu przykrych i dolegliwości. Trzeba wiedzieć, że i nadmiar testosteronu nie jest korzystny.

Przejdźmy zatem do diety. Nie musi to być jakaś specjalistyczny sposób odżywiania się. Po pierwsze należy dostarczyć organizmowi odpowiednią ilość kalorii. Nie może być ich ani za mało, ani za dużo. Trzeba poznać zapotrzebowanie organizmu i tak komponować posiłki, by zawierały odpowiednią wartość energetyczną. Po drugie nie jest wskazane nadużywanie alkoholu. Okazuje się bowiem, że wszelkie trunki przyspieszają przemianę części tego hormonu w żeński odpowiednik, czyli estrogen. Po trzecie należy zadbać o to, by w diecie znalazły się produkty, które zawierają „dobry” cholesterol. Warto więc spożywać takie produkty jak czerwone mięso oraz jajka. Okazuje się bowiem, że gdy w diecie nie brakuje „przyjaznego” cholesterolu nie tylko zwiększamy poziom testosteronu, ale i szybciej i zdecydowanie wyraźniej budują się mięśnie – to dobra wiadomość dla panów, którzy chcą wyglądać jak „siłacze”. Zdrowe tłuszcze również są wskazane w diecie. Przede wszystkim mowa tu o nienasyconych kwasach tłuszczowych Omega, które są samym zdrowiem. Jeżeli chcemy jeść mięsa to tylko drób, wołowinę oraz wieprzowinę. Warto także spożywać ryby.

Ważne są również ćwiczenia. Najlepszym rozwiązaniem będzie trening siłowy. Należy natomiast ograniczyć ćwiczenia aerobowe, ponieważ obniżają one poziom testosteronu. Zalicza się do nich między innymi: bieganie, jazdę na rowerze, pływanie.

Ostatecznym rozwiązaniem są suplementy, które pobudzają produkcję testosteronu. Są one znacznie bezpieczniejsze aniżeli te, które zawierają same w sobie ten hormon. Trzeba jednak uważać i zażywać takie specyfiki z głową, by nie dopuścić do nadprodukcji tego hormonu. To z kolei również może wywołać negatywne skutki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *